Mijn kennismaking met Cybercrime

cybercrime

Een kostbare maar wijze les

Deze zomer werd ook ik het doelwit van cybercriminelen. Met een omzet die een aantal nullen mist in vergelijking met veel bedrijven in het MKB had ik niet verwacht dat ‘boeven’ hun kostbare tijd aan mij zouden besteden. Bij grote bedrijven valt toch veel meer te halen?

Vroeg of laat

Niet voor niets startte MKB-Nederland deze maand, in samenwerking met onder meer het ministerie van Veiligheid en Justitie, de campagne ‘Veilig Zakelijk Internetten‘ om ondernemers te behoeden voor cybercrime. Bedrijven zijn op grote schaal slachtoffer en deze vorm van criminaliteit kost de economie op jaarbasis circa 8,8 miljard euro. Driekwart daarvan komt voor rekening van het bedrijfsleven.

De AIVD noemde digitale spionage en cybercriminaliteit eerder al de ‘grootste dreigingen voor overheid en bedrijfsleven’. Naar schatting wordt 1 op de 3 MKB-ondernemers er vroeg of laat slachtoffer van. Uit onderzoek bleek dat 90 procent van de bedrijven in het MKB niet is voorbereid op cybercrime-aanvallen. Zo ook ik.

Beroofd en gehackt

Binnen één maand twee verschillende aanvallen door verschillende criminelen. Op het afschrift van mijn zakelijke rekening viel mij een betaling van vakantieveilingen.nl op, wat een vakantie naar Alanya bleek te zijn. En alsof dat nog niet genoeg was ging twee weken later mijn website offline doordat deze gehackt was.

De op mijn kosten geboekte vakantie naar Alanya in Turkije had ik waarschijnlijk kunnen voorkomen door mijn zakelijke bankrekening niet op mijn website te vermelden. Het schijnt zo te zijn dat banken klakkeloos automatische incasso’s accepteren van online betaalservices zoals in mijn geval Payment Service Provider Ayden, terwijl bedrijven die gebruikmaken van deze betaaldiensten niet goed of zelfs helemaal niet de machtigingen tot automatisch incasso van hun klanten controleren.

Bekijk publicatie

Related Posts